Waar auto's op stroom thuis zijn

Op 18 november 2017, over deze onderwerpen: Burgemeester
gemeentelijke voertuigen op electriciteit en aardgas

De gemeente Brasschaat investeert fors in de 'vergroening' van haar eigen wagenpark. Niet minder dan veertien auto's met benzine of dieselmotoren zijn vervangen door elektrische exemplaren. Daarnaast rijden er ook nog eens vier op aardgas rond. Alles samen een investering van een 313.000 euro. Om nog een stap verder te gaan, tekenden 115 personeelsleden in op een groepsaankoop voor elektrische fietsen. Bijna één op vier van de personeelsleden komt al met de fiets.

De gemeente Brasschaat lijkt volop de kaart te trekken van elektrische wagens en voertuigen op CNG (Compressed Natural Gas, aardgas onder druk, red.). De gemeentelijke autovloot telt nu niet minder dan veertien elektrische wagens en vier voertuigen, waaronder een vuilniswagen, die op CNG rijden.

De nieuwe vloot van dertien wagens vertegenwoordigt een investering van ongeveer 313.000 euro. Het gaat om vier Renaults Zoë, waarvan er twee ook ter beschikking zijn van de inwoners voor autodelen. De negen Renaults Kangoo zijn exclusief voor het personeel.

"We zien alleen maar voordelen", zeggen burgemeester Koen Verberck (N-VA) en schepen Dirk de Kort (CD&V). "De elektrische wagens zijn stiller en veroorzaken minder lawaai. We hopen dat anderen, gewone burgers of bedrijven, mee op de kar springen, zoals VHF Taxi eerder al deed met de aankoop van twee Tesla's." De gemeente hoopt bovendien de onkosten van het verbruik van het wagenpark te doen dalen.

Autodelen

De gemeente wil daarenboven het autodelen stimuleren en stelt al sinds begin oktober twee wagens na de kantooruren en in de weekends ter beschikking van de inwoners. Drie inwoners hebben daar voorlopig op ingetekend. "Toch is er wel wat interesse, want op een eerste informatiesessie kwamen een vijftig personen luisteren", zegt Dirk de Kort. "Volgende woensdag is er opnieuw een informatieavond."

Laadpalen

Met dertien nieuwe elektrische wagens zijn extra laadeilanden nodig. Er zijn nu twee nieuwe locaties: eentje aan het gemeentehuis en eentje aan de Oude Baan. Daarnaast staan er laadpalen aan de Campus Coppens, hotel Dennenhof en aan het technisch centrum De Mortel. Ook op de parking van het vernieuwde warenhuis Delhaize staan twee elektrische laadpalen.

Snelladers

"We gaan nu proberen om Eandis snelladers te laten plaatsen. Daarmee zijn elektrische wagens op een half uurtje opgeladen", vervolgt schepen de Kort. "Ondanks dat 70 procent van de elektrische wagens thuis wordt opgeladen en nog eens 20 procent bij bedrijven, willen we toch meer publieke laadpalen. Particulieren kunnen de kosteloze plaatsing van een publieke laadpaal bij Eandis aanvragen via www.eandis.be/laadpaal-aanvragen."