"Verkeerslichten verplaatsen maakt kruispunt veiliger"

Op 7 september 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Mobiliteit
oranje verkeerslicht

Een echt kruispunt kan je de kruising van de Augustijnslei/Duboislei/Aerdenlei niet echt noemen. Het kruispunt vormt geen kruis, waardoor het voor bestuurders vaak tot ongewone en soms gevaarlijke situaties leidt, ook voor fietsers.

De bestuurders op de Augustijnslei, komende van Brasschaat, moeten altijd voorrang verlenen aan bestuurders die uit de Aerdenlei komen gereden. Vaak staan auto's een tijdlang stil voor het verkeerslicht. "Na onderzoek blijkt dat als we het kruispunt willen heraanleggen zoals eerst gezegd, waarbij de Duboislei en de Aerdenlei over elkaar komen te liggen, er nutsleidingen verlegd zullen moeten worden", zegt waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA). "Dat is kostelijk en resulteert in minimaal resultaat. Door een aantal verkeerslichten te verplaatsen krijgen we een veiliger kruispunt, volledig geregeld met lichten."

Verberck opteert alvast om één verkeerslicht bij te plaatsen in de Aerdenlei om de veiligheid te verhogen. "Komende van Kapellen komen wagens daar van links en als fietser heb je daar voorrang. Het probleem is dat automobilisten er vaak hun voorrang nemen en dat geeft soms gevaarlijke situaties. Als we daar dus een licht bijplaatsen, is het probleem opgelost voor de fietsers." Het licht voorbij de Aerdenlei, komende van Brasschaat, willen Verberck graag net voor de Aerdenlei plaatsen. Op deze manier vraag het een minimale inspanning met een maximaal resultaat en de doorstroming zal er beter zijn." Aan de technische dienst werd gevraagd om het voorstel mee te nemen naar de verkeerscel waar het voorstel zal bekeken worden.