The Day Before Tomorrow groeit uit tot vaste waarde

Op 22 juli 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Cultuur

De vierde editie van The Day Before Tomorrow trok iets minder jongeren aan dan vorig jaar. De ambiance was er niet minder om. Niet alleen jongeren vonden dit keer de weg naar het gemeentepark.

Op basis van de ticketverkoop verwachtten de organisatoren 12.000 bezoekers wat meteen een record zou betekenen. Dat aantal werd niet bereikt ondanks het mooie zomerweer.

Er werd qua veiligheid niets aan het toeval overgelaten. Rugzakken en drank kwamen er niet in.

The Day Before Tomorrow is vier jaar geleden ontstaan toen schepen van Cultuur Karina Hans (N-VA) de Brasschaatse jeugd, die niet naar Tomorrowland in Boom kon gaan, een eigen festival wilde aanbieden op Brasschaats grondgebied. “We hebben de organisatoren van Antwerpen Zingt aangesproken en de trein was vertrokken. De eerste editie was nog gratis, maar om bekende namen te kunnen aantrekken werd een ticketprijs noodzakelijk”, legt schepen Hans uit.

Op de affiche stonden kleppers als Jay Hardway, Dave Lambert en Nexuz. Deze dj's vielen niet alleen in de smaak bij de jongeren. We zagen ook groepen ouders in het publiek. “Wij zijn hier met een aantal vrienden naartoe gekomen. Het is de eerste keer dat we hier zijn en we vinden het een schitterend festival. Deze muziek is dan misschien wel bedoeld voor jongeren, maar wij zijn allemaal over de veertig en kunnen dit ook nog smaken”, zeggen Danielle, Eddy, Griet, Lies, Ingrid, Eddy en Patrick. “Ik zie ons nog niet direct naar Tomorrowland in Boom gaan, maar dit geeft alvast een prima idee van wat daar te beleven valt”, voegt Patrick er nog aan toe.

Wat oorspronkelijk bedoeld was voor de jeugd in Brasschaat is intussen uitgegroeid tot een festival waar jongeren uit de buurgemeenten eveneens naartoe komen. Veel jongeren dromen ervan om ooit naar Tomorrowland in Boom te kunnen gaan. Maar voor anderen hoeft het niet gekker te worden dan deze The Day Before Tomorrow in het Brasschaatse gemeentepark. Ze worden daarin bijgetreden door de ouderen die veelal met de fiets waren gekomen.

Waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) volgde het festival in het gemeentepark en pleegde voortdurend overleg met de veiligheidsdiensten. Incidenten bleven uit.