“Symbolisch dossier”

Op 1 september 2017, over deze onderwerpen: Burgerzaken
Theo Francken

Brasschaat verhoogt de taks op vreemdelingen van niet-Europese oorsprong met tijdelijke verblijven. Voor oppositiepartij Brasschaat 2012 is dit een symbooldossier.

Tot nu toe bedroeg deze taks 18,40 euro. Daar komt 50 euro bij. Schepen van Burgerzaken Adinda Van Gerven (N-VA) verantwoordt de verhoging door het vele werk dat de administratie heeft mee heeft aan te halen.

Arbeidsmigranten

“Die verhoging is nog zeer billijk. Het betreft hier arbeidsmigranten, studiemigranten, gezinshereniging en zo meer. Deze mensen willen hun verblijf tijdelijk verlengen. We moeten hen uitnodigen, een aantal stukken opvragen en zo meer. Volgens een simulatie zou dit op jaarbasis 7.500 euro opbrengen voor de gemeente. We maken wel uitzonderingen voor minderjarigen”, zegt Van Gerven.

“300 euro opgebracht”

Fractieleider van Brasschaat 2012 Steven Broos maakt zich behoorlijk boos door te stellen dat het hier opnieuw een symbooldossier betreft. “In Antwerpen heeft dit welgeteld 300 euro opgebracht”, reageert hij.

Dimitri Hoegaerts van Vlaams Belang toonde zich dan weer tevreden. “Wij zijn met dit voorstel voor de zomer al naar de gemeenteraad getrokken. Je mag dit gerust een vreemdelingentaks noemen, al zullen ze dat bij N-VA niet graag horen”, voegt Hoegaerts er nog aan toe.