Schepen tekent bezwaar aan tegen eigen bestuur

Op 2 juni 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Gemeenteraad, Ruimtelijke ordening

[Lees zeker onderaan ook de reactie op dit artikel van schepen Luc Sevenhans]

Tijdens de jongste gemeenteraadszitting las oppositielid Hugo Dirks (Brasschaat 2012) een bezwaar voor dat werd geuit door schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA) tegen een ruimtelijk uitvoeringsplan van het gemeentebestuur.

Het gemeentebestuur wil de zone tussen de Wipstraat en de Korenlaan in Maria-ter-Heide, die nu voor dagrecreatie is bestemd, herbestemmen naar woongebied. Er worden woningen gebouwd en de groene zone in het midden zou gemeenschappelijk worden.

Op die plek liggen nu de terreinen en de kantine van wipschuttersclub De Jonge Sebastiaenen. De kantine is totaal versleten en de club verhuist weldra naar het gemeentepark.

Het gemeentebestuur wil de bomenrij langs de Korenlaan behouden en de verkaveling daaraan aanpassen. Alle woningen moeten als één totaalproject gerealiseerd worden.

Schepen Luc Sevenhans woont in de Korenlaan en wilde met zijn bezwaar duidelijk maken dat het dossier is besproken in het schepencollege. “Het is duidelijk dat wij centen nodig hebben om het nieuw administratief centrum te bouwen. Maar met mijn bezwaar wil ik duidelijk maken dat die grote bomen die in de Korenlaan staan wel degelijk een gevaar vormen. Nog niet zo lang geleden is daar een zware tak op een wagen terechtgekomen. Als daar mensen hadden ingezeten, waren die dood geweest. De oppositie maakt er een politiek spelletje van. Elders verdwijnt een half bos en daar zeggen ze niets over. Ik woon in de Korenlaan en daarom wordt dit nu allemaal door de oppositie opgevoerd”, zegt Luc Sevenhans.

“Niet gemakkelijk te vinden”

De schepen had het ook moeilijk met de procedure van bekendmaking. “Die werd in het gemeentehuis opgehangen tussen een reeks andere bekendmakingen, niet gemakkelijk te vinden dus. Ik weet wel dat ik het dossier niet kan tegenhouden, maar dat had wel gekund als de procedure correct was verlopen”, voegt de schepen eraan toe.

Waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) heeft begrip voor de reactie van Sevenhans. “Hij maakt hier gebruik van zijn recht als individuele burger. Hij is ook persoonlijk betrokken en dat verandert de zaak misschien. Hij heeft bezwaar aangetekend zoals iedere andere burger dat kan doen. Het is wel jammer en zeker merkwaardig. Maar we moeten ook niet altijd hetzelfde denken. Verder meen ik wel dat wij in eer en geweten hebben gehandeld net zoals de commissie voor ruimtelijke ordening die ons advies gaf”, reageert Verberck.

Zowel Brasschaat 2012 als Open Vld staan ook zeer sceptisch tegenover het gemeenschappelijk stuk groen dat door de toekomstige bewoners samen dient te worden onderhouden.