Oldtimerevent wijkt voor LEZ

Op 25 maart 2017, over deze onderwerpen: Burgemeester, Mobiliteit, Toerisme
ACCE in Park van Brasschaat

Het Antwerp Classic Car Event trok in 2011 nog veel volk naar de Antwerpse Scheldekaaien. Sinds 2015 vond het oldtimertreffen plaats op de Gedempte Zuiderdokken.

Het populaire oldtimertreffen, Antwerp Classic Car Event, vindt de komende editie - 6 en 7 mei - plaats in het Park van Brasschaat. Noodgedwongen weliswaar. De zevende editie moet wijken voor de Lage Emissiezone (LEZ) die klassieke oldtimers voortaan weert uit het stadscentrum van Antwerpen.

De Gedempte Zuiderdokken in Antwerpen vorig jaar: 15.000 bezoekers snoven de sfeer op van de honderden oude bolides die er al een paar jaar op rij verzamelen tijdens Antwerp Classic Car Event (ACCE). Maar dit jaar liggen de kaarten anders. De invoering van lage-emissiezone (LEZ) maakt een einde aan wat stilaan een Antwerpse traditie aan het worden was. Want de LEZ stelt dat te vervuilende wagens de Antwerpse binnenstad en Linkeroever niet meer in mogen. Bepaalde types kunnen nog nét in regel gesteld worden, maar voor oldtimers is dat veelal niet het geval. Een verhuis dringt zich daarom op. "Natuurlijk waren we graag in onze metropool gebleven. Helaas besliste LEZ en het stadsbestuur daar anders over", stellen organisatoren Manu Stappaerts, Marc Reijntjes en Frank Crijns. "Wij steunen het initiatief van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) die juridische stappen onderneemt tegen LEZ. Hopelijk komt er een tussenoplossing uit de bus. Wat als het Antwerps initiatief nog uitbreidt naar andere Vlaamse steden? Dan vormt dit in elk geval een serieuze bedreiging voor de classic cars."

Groene omgeving

Aan zo'n doemscenario wil ACCE vandaag lang niet denken. De organisatie kijkt uit naar de zevende editie in het Park Van Brasschaat dat geniet van een prima bereikbaarheid en een prachtige groene omgeving. "Liefst 25.000 vierkante meter staat er ter beschikking om een groots classic car-dorp op te trekken waarin de hoofdrol zoals vanouds is weggelegd voor schitterende oldtimers."

Twee tours

Opnieuw zijn er ook twee tours voorzien die vanuit Brasschaat de Noorderkempen doorkruisen tot in Nederlands Brabant: de Antwerp Classic Tour (6 en 7 mei) en de Antwerp Grand Tourisme Tour (7 mei). "Vorige jaren werden tijdens ACCE de wagens van de Tour Amical telkens geladen op vrachtwagens om zo naar de bestemming van vertrek af te reizen. Dit jaar vertrekken alle deelnemers, een kleine 550 (in duo), vanuit het park zelf richting Praag om via Budapest in Boekarest te geraken. Zo'n podiumstart zorgt voor een immens showelement dat zowel voor het publiek als alle teams unieke momenten oplevert."

Thuiskomen

Voor ACCE is het een beetje thuiskomen na eerdere Brasschaatse edities in 2012, '13 en'14. Burgemeester van Brasschaat, Koen Verberck (N-VA), ziet de oldtimers graag terug komen. "Ik zie daar geen enkel probleem in en ik weiger het ook negatief te bekijken. De discussie rond al dan niet te vervuilend zijn, heeft hier niets mee te maken. Zo'n event kan zeker zijn plaats hebben in Brasschaat."

Een week vroeger, op 1 mei, zal in Schilde de Elite Reklaam Oldtimer Rally plaatsvinden in Schilde. Maar de angst om minder bezoekers te lokken zit er bij de organisatoren niet in. "Wij lokken jaarlijks gemiddeld 5.000 bezoekers en dat is een zeer mooi getal", zegt Olivier Verhulst. "Voor ons hoeft dat ook niet meer te zijn. Als het kleine broertje van Tour Amical houden we het dan ook liever kleinschalig. Het vertrek en de aankomst is steeds in Schilde, maar dit jaar gaan we over de grens heen en rijden we door Nederland. Schrik hebben we zeker niet. Het belooft sowieso weer een succes te worden met meer dan 200 oldtimer auto's en 50 oldtimer moto's."

Het Laatste Nieuws - Saskia Castelyns