Nieuwe parking aan vliegveld

Op 2 juni 2016, over deze onderwerpen: Militaire aangelegenheden, Mobiliteit
Licht Vliegwezenlaan

Het gemeentebestuur plant een gloednieuwe parking in de Licht Vliegwezenlaan ter hoogte van de betonnen rijweg naar het vliegveld.

De parking wordt aangelegd in halfverharding. Er komen 110 plaatsen met afwatering naar de grachten. Aansluitend wordt een wandelpad in dolomiet aangelegd van de parking tot aan de weg. De parking kost 105.000 euro.

De Koninklijke Aeroclub van Brasschaat, het Agentschap Natuur en Bos, bvba Fast en SEW Noor die daar allemaal gevestigd zijn, engageren zich om een deel van dat bedrag terug te betalen aan de gemeente.

Perron Noord

“Als deze parking er is, dan kunnen we de toegang naar Perron Noord afsluiten voor autoverkeer. Dat kan door gebruik te maken van een systeem van paaltjes of een bareel waarvan de code wekelijks verandert.”

“De parking komt net voorbij het Gunfire Museum zodat de militairen ten alle tijde weg kunnen richting vliegveld. De parking wordt trouwens een ecoparking op vraag van het Agentschap Natuur en Bos. Door de aanleg van de parking en de afsluiting verderop, is het nu ook gedaan met het joyriden zoals dat nu nog vaak voorkomt ter hoogte van de vroegere loskade”, zegt schepen van Militaire Aangelegenheden Luc Sevenhans (N-VA).

“Ongepast”

Oppositiepartij Brasschaat 2012 vindt het ongepast een parking voor 110 wagens aan te leggen naast dit belangrijk natuurgebied. “Een parking verleidt de mensen tot autogebruik in plaats van de fiets te nemen. Verder willen wij de gunningscriteria aangepast zien om de participatie van sociale economie aan te moedigen”, reageert Rudi Pauwels van Brasschaat 2012.