“Nee, het is niet gevaarlijker”

Op 6 augustus 2016, over deze onderwerpen: Gezin
thuisbevalling

Het Brasschaatse gemeentebestuur wil inspelen op de vraag naar meer thuisbevallingen. Dat komt omdat de ligduur in de ziekenhuizen omwille van besparingen is ingekort.

In de Kerkedreef zijn in het Huis van het Kind drie vroedvrouwen op zelfstandige basis aan de slag. Zij helpen de zwangere vrouwen thuis bevallen, maar doen dat ook in twee ziekenhuizen: het Universitair Ziekenhuis Antwerpen en Sint-Vincentius. “Wij zouden graag diezelfde samenwerking opzetten met ziekenhuis Klina in Brasschaat, maar daar wordt de boot afgehouden”, zegt vroedvrouw Lieve Stevens.

Er heerst nog altijd een taboe op het thuis bevallen. Volgens Lieve Stevens leven er ook nog heel wat misverstanden. “Dat thuis bevallen een groter risico zou inhouden, is al lang weerlegd. Als vroedvrouwen hebben wij een kwaliteitsregister ondertekend. Dat houdt in dat wij vlot bereikbaar moeten zijn en dat er controle is. Wij komen altijd per twee en hebben altijd noodmateriaal bij, zodat we de beste zorgen kunnen bieden.”

Kosten terugbetaald

Lieve Stevens merkt dat de man thuis een actievere rol kan spelen bij de bevalling. “De studies voor vroedvrouw zijn niet te onderschatten. We zouden die studieduur graag van drie naar vier jaar zien gaan, de meeste studenten doen er trouwens een vierde jaar bij. Het is echt jammer dat er nog altijd gynaecologen zijn die tegenwerken.”

De kosten voor een thuisbevalling worden net zo goed terugbetaald. Er worden wel een kilometervergoeding en een wachtvergoeding aangerekend. Maar die kosten kunnen eventueel ook worden terugbetaald.

Samenwerking met Klina

De Brasschaatse schepen van Gezin Karina Hans (N-VA) wil in eerste instantie in overleg treden met Klina, om hen tot samenwerking tot bewegen. “Wij vinden het jammer dat er nog geen samenwerking bestaat. De drie vroedvrouwen van Hikketein zijn partner van het Huis van het Kind. Wij werken momenteel aan de opmaak van een zorgstrategisch plan voor onze gemeente. Het moet voor de burger eenvoudiger worden om de juiste hulpverleners te vinden in het medische landschap. Dat plan moet eind 2016 op punt staan”, zegt Karina Hans.