Natuurdomein bewaard voor 1,6 miljoen euro

Op 15 december 2016, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening
Villa Domein Mikhof

Het domein Mikhof in Maria-ter-Heide ging onder de hamer voor de prijs van 1.605.000 euro. Het was woensdag de tweede zitdag nadat eerder op 1.210.000 was afgeklopt.

De koper van het domein gelegen op de Sint-Jobsesteenweg is Ben Simons van het Polders Investeringsfonds. De man was gecharmeerd door de uitzonderlijke grootte van het domein. “Met het Polders Investeringsfonds zijn wij vooral actief binnen alles wat duurzaam is. Het betreft hier een natuurgebied en dat moet het blijven. Wij investeerden tot nu toe vooral in ecologische landbouw en windmolens”, zegt Simons.

Hij wil aan tafel gaan zitten met het Brasschaatse gemeentebestuur en met Natuur en Bos. “Ik vernam dat er een Brasschaats schepen aanwezig was en ook mensen van Natuur en Bos. Zij waren ook in het domein geïnteresseerd. Het Mikhof grenst aan de Kinderboerderij. Er zijn tal van mogelijkheden, het kan dus echt alle kanten uit. De gebouwen die er staan, zijn wel niet meer in een perfecte staat, maar kunnen zeker wel een bestemming krijgen”, zegt Ben Simons nog.

Nieuwe perspectieven

Het gemeentebestuur is tevreden dat het domein in handen is gekomen van Ben Simons. “Wij kennen de man en het Polders Investeringsfonds. We weten dat Ben de sociale economie zeer genegen is. De Kinderboerderij ligt naast het domein zodat Ben Simons nu onze buurman wordt. En je weet dat je beter een goede buur kunt hebben dan een verre vriend”, zegt schepen Luc Sevenhans (N-VA).

Voor de gemeente was de prijs te hoog. “We wisten dat de biedingen hoger zouden gaan dan 1,5 miljoen euro en dat is te veel voor ons. Maar met Ben Simons openen er nu alvast enkele perspectieven”, voegt Sevenhans er nog aan toe.

Het domein Mikhof ligt in een overstromingsgevoelig natuurgebied. De koper moet er rekening mee houden dat de bestaande woningen aan renovatie toe zijn. Er is een conciërgewoning die tot voor enkele maanden nog bewoond was. De villa die op het domein staat, dateert uit 1931 en was tot op heden bewoond.