"Museum krijgt een nieuw elan”

Op 17 juli 2017, over deze onderwerpen: Militaire aangelegenheden

De gemeente Brasschaat is sterk geïnteresseerd in het Gunfire Museum dat op dit ogenblik nog eigendom is van Defensie. Het museum kan mensen uit het hele land lokken en daar wil de gemeente in investeren.

In het Gunfire Museum in de Licht Vliegwezenlaan bevindt zich een uitgebreide collectie ­legermateriaal. De belangstelling is echter matig. Het ministerie van Defensie blijkt nu bereid te zijn om het museum van de hand te doen.

Brasschaat had zich vorig jaar ingeschreven in een project van Toerisme Vlaanderen waarbij de site rond het Gunfire Museum centraal stond. Maar om daarvoor de nodige subsidies te krijgen, moest het kunnen aantonen dat het eigenaar is van de betrokken gebouwen en gronden. Omdat dat toen niet kon, stapte Brasschaat uit het project.

“In dat opzicht komt die mogelijkheid tot aankoop dus te laat”, zegt Brasschaats schepen van ­Militaire Aangelegenheden Luc Sevenhans (N-VA). “Toerisme Vlaanderen is niet geneigd om projecten van Defensie te subsidiëren. Jammer dat de bereidheid van Defensie nu pas duidelijk wordt. Dat was eigenlijk wel een gemiste kans voor ons.”

Waardevol gebied

“Maar nu we de kans alsnog krijgen, mogen we niet twijfelen. Het gaat over een heel waardevol gebied van 16 hectare. We zouden behalve het Gunfire Museum ook de aeroclub kunnen overnemen. Niet dat we als gemeente een vliegveld met vliegtuigjes gaan uitbaten, maar we kunnen duidelijke afspraken met de Koninklijke Aeroclub Brasschaat”, zegt ­Sevenhans.

Volgens de schepen is de band tussen de gemeente en militairen altijd nauw geweest. “Het gaat hier over waardevol erfgoed. Daarom vind ik het niet meer dan normaal dat we tot die aankoop overgaan. We zouden het ­museum een nieuw elan kunnen geven. Naast het vliegveld is er nog Perron Noord, waar zich nu onder meer een sociale brasserie bevindt. Tussen Perron Noord en de gemeente Kapellen loopt bovendien een spoorfietsentraject. Die hele site daar kan een belangrijke toeristische troef worden voor de gemeente. Ik ga de komende anderhalve maand werk maken van dit dossier.”

Ecoparking

Intussen werd er al een ecoparking aangelegd voor de bezoekers van het Gunfire Museum. Door die parking wordt het verkeer verhinderd verder door te rijden naar Perron Noord. In het verleden werden er al eens joyriders aangetroffen voorbij Perron Noord. Dat is nu niet meer mogelijk.

Het voorstel zal ter sprake komen tijdens de gemeenteraadszitting van maandag 28 ­augustus.