“Modderpoelen en putten verleden tijd”

Op 10 februari 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit
nieuw plan herstel en onderhoud bermen

Het Brasschaatse gemeentebestuur gaat van start met een ambitieus plan. Dat zal ervoor moeten zorgen dat de talloze groene bermen in de gemeente er opnieuw mooi bij liggen.

In het verleden werd geprobeerd om de bermen te beschermen door een parkeerverbod in te voeren. Na een periode van sensibilisering begon de politie met het uitschrijven van boetes. Enkele burgers vochten dit aan en kregen hun gelijk bij de rechter. Alle onterecht betaalde boetes worden nu systematisch terugbetaald.

“Maar het gevolg is nu wel dat die groene bermen fel beschadigd worden door de geparkeerde wagens. Dat vinden we jammer. Die stroken worden telkens omgevormd tot modderpoelen en er komen putten in. Het zijn niet alleen de wagens, vaak voeren de nutsmaatschappijen na hun werken het herstel onvoldoende uit. Het gevolg is een lelijk straatbeeld”, zegt schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA).

De gemeente levert ieder jaar opnieuw inspanningen om de bermen netjes te onderhouden en te herstellen waar nodig. Met het verbod op het bermparkeren hoopte het schepencollege dat er minder bermonderhoud nodig zou zijn. Maar dat was dus buiten enkele Brasschatenaren gerekend. In eerste instantie dacht het gemeentebestuur in beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechter, maar uiteindelijk werd besloten zich bij de uitspraak neer te leggen.

Huzarenstukje

“We rollen daarom dit jaar een nieuw onderhouds- en herstelplan uit”, zegt schepen Sevenhans. “Maar dat is een echt huzarenstukje. We maken eerst een lijst van de beschadigde bermen. Daarbij moet rekening worden gehouden met de bomen die er staan. Soms is het moeilijk om aan grondbewerking te doen door de wortels van bomen die er al langer staan. Bij de planning van de werken moet ook rekening worden gehouden met de planning van de nutsmaatschappijen. Het nieuw ingezaaide gras moet natuurlijk de kans krijgen om te groeien. Brasschaat is een groene gemeente. Er zijn evenveel bomen als inwoners en dat wordt door iedereen geapprecieerd. Maar stukgereden bermen vindt men blijkbaar geen probleem. Dat is jammer.”

De schepen vraagt dan ook uitdrukkelijk aan de chauffeurs om zo veel mogelijk op de rijbaan te parkeren. “Zo verhogen we ook de verkeersveiligheid, aangezien chauffeurs dan niet te snel kunnen rijden. Ook dat is een goed argument”, aldus Sevenhans.