"Met twee voeten op de grond"

Op 7 augustus 2017, over deze onderwerpen: Lokale economie
Bredabaan Brasschaat

De lokale economie in het centrum van Brasschaat heeft het al enkele jaren zeer moeilijk. De leegstand blijft een groot probleem. Maar er zijn ook uitzonderingen zoals kledingzaak Ophoff en horecazaak Chopin.

De voorbije zes maanden sloten De Hemelhoeve, De Kroon, de Vreemde Vogel en Vieux Depot de deuren. Maar hoe slagen die andere zaken erin te overleven?

Brasserie Chopin bestaat al langer dan dertig jaar. 24 jaar geleden kwamen de huidige uitbaters in de zaak. De klanten van toen komen vandaag nog altijd. “Wij hebben een zeer goed draaiend team dat onze klanten een thuisgevoel geeft. Onze ploeg bestaat al lang uit dezelfde mensen. Zij werken met hart en ziel in deze zaak”, zegt uitbaatster Layla.

“We hebben het interieur van onze zaak zo authentiek mogelijk gehouden. Onze klanten verkiezen dit boven een strak interieur. De keuken heeft natuurlijk al wel verschillende grondige renovaties ondergaan. Ons cliënteel komt vooral voor onze koffie. Wij openen om 8.30u, maar dan staan er al voor de deur te wachten. Zij komen koffiedrinken en de krant lezen. We kennen hen allemaal persoonlijk en luisteren met plezier naar hun verhalen. Na de koffie gaan ze dan vaak hun boodschappen doen. Nadien zien we hen soms terug voor een pannenkoek. Voor deze mensen is dit een belangrijke vorm van sociaal contact”, zegt Layla.

“Maar het is in de eerste plaats toch keihard werken. Vroeger waren wij elke dag open. Nu hebben wij op woensdag een sluitingsdag ingelast. Ik vind het jammer dat de horeca in Brasschaat zulke moeilijke tijden meemaakt”, voegt Layla er nog aan toe.

Derde generatie

Kledingzaak Ophoff draait al mee sinds 1979. Guy Ophoff opende de zaak die alleen herenkleding verkoopt. Over zijn zaak waar nu supermarkt Delhaize is, stonden toen alleen maar kleine herenhuizen. Acht jaar geleden gaf hij de zaak over aan zijn zoon Stephan. “Ik volg wel op de achtergrond. De belangrijkste raad die ik een handelaar kan meegeven is steeds met de voetjes op de grond te blijven. Als winkelier moet je voortdurend je budget in de gaten houden. Je mag natuurlijk groeien, maar je zaak moet beheersbaar blijven. Vaak begint men te zweven en dat is bijna altijd het begin van het einde.”

Voor Guy Ophoff is de diversiteit van het aanbod ook zeer belangrijk. “En de klant verwacht natuurlijk ook service. Als je je klanten goed kent, dan weet je wat ze willen. Wij hebben drie generaties gekleed en in die drie generaties is de klant altijd koning geweest. Hij verwacht vriendelijkheid en een goede service. Ik zie soms de kleinkinderen van mijn eerste klanten.”

“Ik vind het wel jammer dat de Bredabaan er zo op achteruitgaat. Al wat nieuw wordt gebouwd, mist eigenlijk uitstraling en persoonlijkheid. Het is ook niet meer zo proper. Overleven wordt steeds moeilijker en dan zie je dat veel familiezaken stoppen en worden ingenomen door de grote ketens.”

Het gemeentebestuur van Brasschaat beseft dat de leegstand op de Bredabaan nog altijd veel te groot is. Daarom wordt nu overwogen het kerngebied te verkleinen. “Het zou beter zijn mochten de handelszaken meer gegroepeerd liggen tussen het gemeentehuis en het Armand Reusens-plein. Het winkelgebied is eigenlijk te uitgestrekt", vindt schepen van Lokale Economie Philip Cools (N-VA).