Lekker eten voor prijsje in 19 restaurants

Op 22 september 2007, over deze onderwerpen: Lokale economie

BRASSCHAAT - Onder de noemer 'Bruisend Brasschaat' serveren Brasschaatse restaurants begin oktober een exquise maaltijd tegen een democratische prijs. Het initiatief werd genomen door de gemeentelijke kmo- en vrije beroepenraad.

'Van 8 tot 14oktober kan men in onze gemeente een driegangenmenu eten voor slechts dertig euro per persoon', zegt Valentin Leën, voorzitter van de kmo-raad. 'Pizza- en pittatenten en Chinese restaurants niet meegerekend, tellen we in Brasschaat zesentwintig restaurants. Negentien ervan doen mee met de actie.'
Ook de andere middenstanders worden bij het initiatief betrokken. 'We maken er een soort week van de klant van met als hoogtepunt een koopzondag op 14oktober', stelt Leën nog.

Afschaffing horecabelasting

Amateur-kunstenaars zullen hun werk in de deelnemende restaurants en winkels tentoonstellen en de eters krijgen een pakketje met toeristische informatie mee naar huis. Indien het initiatief positief geëvalueerd wordt, denkt de kmo-raad eraan een horecacel op te richten. Die moet de Brasschaatse horeca nog meer promoten.
'Cafés en restaurants zijn immers belangrijk voor een gemeente en werken heel imagobepalend', stelt schepen van Financiën en Lokale Economie Jan Jambon (N-VA)
De financiënschepen had nog meer goed nieuws in petto voor de restaurants en cafés in de parkgemeente. Hij schaft vanaf 2008 de horecabelastingen af. 'Geen taksen meer op terrassen. Dat kost ons meer dan het opbrengt', aldus Jambon.
De deelnemende restaurants aan de actie Bruisend Brasschaat zijn terug te vinden op www.brasschaat.be.