Kruispunt verwart fietsers [voortaan niet meer]

Op 3 september 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit
fietsen!

Het kruispunt van de Donksesteenweg en de Baillet-Latourlei veroorzaakt heel wat verwarring bij de fietsers die er langskomen. De situatie is er recent veranderd.

Vroeger stond er een verbodsbord aan de Bailliet-Latourlei, de straat met de fiets oversteken mocht niet. Daar stopte het fietspad immers. Maar bijna iedereen fietste er wel gewoon verder. Daar is nu verandering in gekomen.

“We gaan dat voortaan toelaten”, zegt schepen voor Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA). “Voor het kruispunt staat er al een bord dat aangeeft dat het fietspad aan de overkant doorloopt. Maar we moeten er ook nog een zetten aan de overkant. Zolang dat niet is gebeurd, is er verwarring. Maar wie nu al rechtdoor fietst - wat ook het veiligste is - zal niet bekeurd worden”, zegt de schepen.

Gevaarlijke situaties

Een ander probleem vormt zich voor fietsers die de Bailliet-Latourlei oversteken, om dan vervolgens de Donksesteenweg over te gaan. In theorie moeten die fietsers eerst tien meter ver de ­Baillet-Latourlei inrijden en vervolgens kijken naar het verkeerslicht, maar dat lijkt onlogisch. Hetzelfde probleem geldt voor de hoek aan de overkant. Aan dit kruispunt is het vaak bijzonder druk. Juist ervoor ligt de grote lagere school Sint-Ludgardis.

Aan het kruispunt van de Donksesteenweg en de Henri De Winterlei doet zich ook een gevaarlijke situatie voor. Wie de Henri De Winterlei per fiets wil oversteken, moet voorrang geven aan verkeer dat van rechts komt.

Schepen Sevenhans weet dat er aan dat kruispunt nog het een en ander moet gebeuren. “Die ingrepen hebben te lang geduurd. Maar we gaan dat zo vlug mogelijk oplossen. Ook in de Voshollei zijn er nog ingrepen noodzakelijk. Daar komt een tweede fietspad aan de kant van Eikendaal. Bij de heraanleg werd er asfalt over kasseien gelegd en dat is niet vanzelfsprekend. De goot die aanvankelijk al redelijk diep was, is daardoor nog dieper geworden. We hebben die al laten afschuinen door de aannemer.”

Achterstand

“Er is trouwens nog veel werk te verrichten qua verkeersinfrastructuur. We hebben serieus wat achterstand opgelopen in ons programma”, zegt Sevenhans. “Maar vaak is dat ook een kwestie van geld. Ik zou daarom fondsen willen aansnijden om een inhaalbeweging te maken, want eigenlijk is dat wel nodig.”