“Kritiek op brasserie is bangmakerij”

Op 16 maart 2017, over deze onderwerpen: Lokale economie, Ruimtelijke ordening

De vzw Openlucht-opvoeding (OLO) hoopt in het voorjaar haar intrek te kunnen nemen in de Rozenhoeve in het centrum van Brasschaat. Er komt een sociale brasserie. “Er zijn geruchten dat wij overlast zullen veroorzaken, maar die zijn volledig ongegrond.”

Directeur van OLO Jean-Pierre Van Baelen legt er de nadruk op dat de brasserie alleen overdag zal geopend zijn. Hij verwijst hiermee naar de kritische opmerkingen van de partij Open Brasschaat, die stelt dat de vzw de ­horecazaken in Brasschaat wil beconcurreren.

“Vooraan komen er bureaus voor medewerkers die mensen met een beperking begeleiden. Achteraan wordt een brasserie ingericht. In onze brasserie zal er plaats zijn voor 30 tot 35 bezoekers. Er zijn geruchten dat wij overlast zullen veroorzaken, maar die zijn volgens mij volledig ongegrond. Het gaat hier over een kleinschalige sociale brasserie. Ik denk dat de mensen in de buurt nodeloos bang worden gemaakt. Onze cliënten, allen mensen met een beperking, doen de ontvangst en de bediening. Zo kunnen ze hun talenten laten zien. Een van onze directieleden, Ingrid ­Martens, neemt de leiding op zich. Zij wil de brasserie de naam Pure Pauze geven. De mensen die in de brasserie zullen werken, worden door ons getraind en opgeleid. We zullen er aan marktconforme prijzen alleen eenvoudige gerechten serveren, zoals soepen, quiches, broodjes en slaatjes”, legt Van Baelen uit.

Al investering gedaan

Het gebouw vooraan, dat nu nog door de diensten van de gemeente wordt ingenomen, zal in de toekomst worden gebruikt door de medewerkers van OLO. “De eerste gesprekken met de gemeente hebben we gevoerd in 2014 met toenmalig burgemeester Jan ­Jambon (N-VA, red.). In juni 2015 werd de erfpachtakte ondertekend. In het eerste kwartaal van 2018 komen wij dan in het bezit van dit gebouw. We droomden er al lang van om een deel van onze diensten te kunnen onderbrengen in het hartje van Brasschaat”, zegt Van Baelen.

Door Open Brasschaat werd gesuggereerd dat OLO beter de Hemelhoeve zou innemen. “De akte is intussen al getekend en door het dak te renoveren hebben we al investeringen gedaan. Bovendien is er in de Hemelhoeve niet voldoende ruimte”, zegt Van Baelen.

De vzw Openluchtopvoeding telt 600 medewerkers, en heeft onder meer vijf kinderdagverblijven en zes plaatsen voor buitenschoolse opvang. Op het domein aan de Miksebaan bevindt zich ook een school met 210 leerlingen. In totaal begeleidt OLO meer dan 350 volwassenen en 900 kinderen in heel de provincie.