Kleinste gemeente regio groeit het hardst van allemaal aan

Op 9 juli 2015, over deze onderwerpen: Burgerzaken

Regio - Wijnegem stevent af op kaap 10.000 inwoners, residentiële gemeenten als Brasschaat en Schilde krimpen

"Wijnegem, de kleinste gemeente in de Noordrand zowel qua oppervlakte als qua bevolkingsaantal, groeit procentueel het hardst in onze regio. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Algemene Directie Statistiek. Deze dienst van de FOD Economie beschikt ook al over cijfers van de bevolkingsaangroei of -afname in de eerste zes maanden van 2015. Hieruit blijkt van de veertien gemeenten in de Noordrand slechts drie een negatieve groei kennen. Schilde is de grootste daler met -0,1 procent. Ook Brasschaat (-0,05 procent) en Zandhoven (-0,01 procent) krimpen.

"Wij zijn ons daarvan bewust", reageert Dirk Bauwens (N-VA), burgemeester van Schilde. "Onze gemeente heeft een vrij oude bevolking.

Dat heeft een impact op de bevolkingscijfers. Er is niet alleen het sterftecijfer, maar veel villabewoners op leeftijd ruilen hun landhuis in Schilde voor een appartement.

De prognose is dat deze bevolkingsafname in Schilde nog even zal aanhouden."

Ook Brasschaats schepen van Bevolking Adinda Van Gerven (N-VA) schrijft de lichte bevolkingsafname toe aan het groot aantal 65- plussers.

"Dit voorjaar hadden we een hoog sterftecijfer. In ons bestuursakkoord hebben wij opgenomen om inspanningen te doen om jonge Brasschatenaren via betaalbaar wonen in onze gemeente te houden.

Wijnegem en Wuustwezel zijn de gemeenten met de grootste groei. Volgens Burgemeester Ivo Wynants (N-VA) van Wijnegem werden er recent een aantal grote bouwprojecten opgeleverd. Ook op het vlak van sociale huisvesting is Wijnegem aan een sterke inhaalbeweging bezig.

"Die groei zal aanhouden, want het project van de Annonciaden komt er nog aan met een negentigtal serviceflats, een vijftigtal woningen van de Ideale Woning in de buurt van de Oude Kaars en het woonproject van Axel Vervoordt.

Positief, maar het is niet de bedoeling dat Wijnegem helemaal volgebouwd geraakt." Eerste schepen Paul Van Dael (N-VA) denkt dat Wijnegem binnen 3,5 jaar, tegen de volgende legislatuur, mogelijk de kaap van de 10.000 inwoners kan halen. "Dat zou niet slecht zijn, want alle gemeenten moeten een schepen inleveren, maar dan krijgen we er eentje bij en blijven we status quo." Waarnemend burgemeester Mai Van Thillo (CD&V) van Wuustwezel wijt de groei aan het nieuw Woonzorgcentrum Amandina en de geboortegolf.

Meer vrouwen

Nog opvallend is het grote vrouwenoverschot in Brasschaat. Meer vrouwen dan mannen is een algemeen verschijnsel. Alleen in Ranst, Wuustwezel en Zandhoven wonen meer mannen dan vrouwen.

Maar Brasschaat bakt het wel heel bont, met 1380 meer vrouwen dan mannen. "Waarschijnlijk komt dat door onze vergrijzende bevolking. Vrouwen leven langer dan mannen", zegt Adinda Van Gerven. "Het zijn de vrouwen die hier de macht hebben."

IVO WYNANTS burgemeester Wijnegem "Die bevolkingsgroei is positief, maar het is niet de bedoeling dat onze gemeente helemaal volgebouwd wordt."

FOTO JAN AUMAN