"Hier vielen te veel doden"

Op 1 april 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Politie & Veiligheid

Brasschaat - ANPH-camera moet snelheid op Essensteenweg terugschroeven

Korpschef Bart Van Cleuvenbergen stelde tijdens de zitting van de gemeenteraad dat er in de toekomst wellicht trajectcontrole komt op de Essensteenweg.

Snelheidsmetingen tonen aan dat er op die baan te snel wordt gereden, met nog niet zo lang geleden enkele dodelijke slachtoffers tot gevolg.

"Daarom ligt er een aanvraag bij de Vlaamse overheid om ook daar trajectcontrole in te voeren. Dat gebeurt dan naar analogie met de Sint-Jobsesteenweg waar de resultaten bijzonder positief zijn.

Sinds er daar trajectcontrole is, is het aantal snelheidsovertredingen en ongelukken drastisch gedaald", zegt de korpschef.

Schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA) is gewonnen voor het idee. "Er gebeuren te vaak ongelukken op die baan.

Wie van de baan gaat, komt tegen massieve bomen terecht met alle gevolgen van dien. De trajectcontrole zou tot aan de grens met Kalmthout gaan, want daar kom je in een bebouwde kom. Hopelijk komt dit vlug in orde."

Tijdens diezelfde gemeenteraadszitting ontspon zich nog een felle discussie tussen schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA) en Myriam Van Honste (Open Vld). Sevenhans verweet Van Honste dat ze de snelheid van zeventig naar vijftig per uur wil doen dalen terwijl ze dat vroeger als schepen niet wilde. "Ik wilde de discussie in alle sereniteit voeren, maar u gebruikt het dodelijk slachtoffer om propaganda te maken en dat is beneden alles", klonk het.

Myriam Van Honste antwoordde dat zij die aanval niet zo aanvaardt en gemeenteraadsvoorzitter Marie-Anne Coppens dreigde met de deontologische commissie om de kemphanen uit elkaar te halen.