Gemeente dimt openbare verlichting

Op 14 december 2017, over deze onderwerpen: Burgemeester
Straatverlichting

De gemeente Brasschaat heeft een beleidsplan uitgewerkt voor het openbare verlichtingspark. Alle 5.530 lichtpunten worden in de toekomst voor de helft gedimd tussen 22 en 6u.

Op dit ogenblik is er al voor 250.000 euro geïnvesteerd. Zo werden er armaturen vervangen en kregen twee belangrijke fietsverbindingen verlichting.

“Het gaat over de Donksesteenweg en de Lage Kaart. Maar daar blijft het niet bij. Eandis heeft ons verlichtingspark grondig doorgelicht. Het volledige grondgebied werd verdeeld in zeventien deelruimten. Dat zijn gedefinieerde gebieden waar de openbare verlichting een specifieke taak heeft”, zegt schepen van Groen en Openbare Werken Dirk de Kort (CD&V).

Brasschaat heeft een jaarlijks energieverbruik van 1.900 megawattuur. “Dat is op zich al een mooi energierapport. Er zijn vandaag 2.200 lichtpunten aangesloten op een brandprogramma. Die lampen branden alleen in de ochtend- en avondspits. 's Nachts doven ze. Maar 3.300 lichtpunten branden de volledige nacht door. Dat is niet altijd nodig. Daarom kozen we op heel wat plaatsen voor het dimmen van lichten. Daarbij brandt de verlichting van 22 tot 6u op een lager niveau”, zegt De Kort.

Veilige fietspaden

“We gaan ons energieverbruik door het gebruik van ledverlichting nog verder verminderen, zonder daarom in te boeten op de veiligheid voor fietsers en wandelaars. Veilige fietspaden zijn prioritair voor ons”, zegt waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA).