Geen gemeentelijke samenwerking voor vluchtelingenopvang

Op 6 november 2015, over deze onderwerpen: Burgerzaken

De projectaanvraag van Kapellen en Stabroek voor meer intergemeentelijke samenwerking voor vluchtelingenopvang wordt niet weerhouden door het Agentschap Binnenlands Bestuur. Brasschaat haakte op de meet af, waardoor het project niet meer aan de voorwaarden voldeed. De gemeenten zien zo 125.000 euro aan hun neus voorbijgaan.

"Wij zagen de voordelen vooral aan de kant van Kapellen, in die zin dat zij extra krachten zouden krijgen terwijl wij enkel know-how zouden krijgen" , zegt Brasschaats schepen van Burgerzaken en Vlaamse en Europese aangelegenheden Adinda Van Gerven (N-VA). "Een tweede reden is het financiële luik van deze aanvraag. Ten derde was het een heel laattijdig verzoek aan het college. Wij hebben slechts twee werkdagen gekregen van Kapellen toen zij ons de aanvraag doorstuurden. De vierde reden - misschien wel de belangrijkste - is dat wij op dat moment nog niet wisten dat wij hier een opvang zouden toegewezen krijgen van 250 personen. Daarom zijn wij niet op de aanvraag ingegaan."

Volgens Open Vld Brasschaat getuigt dit van kortzichtigheid. "Met een asielcentrum net over de gemeentegrens in Kapellen en de aanhoudende vluchtelingenstroom de voorbije maanden, stond het in de sterren geschreven dat er ook voor Brasschaat gevolgen konden zijn", zegt voorzitter Christophe Thomas. Kapellen, dat een asielcentrum op haar grondgebied heeft, was voortrekker in het dossier. "Het getuigt alleszins van een gebrek aan solidariteit met de andere gemeenten" zegt Thomas. "Brasschaat heeft zich niet als een betrouwbare partner opgesteld".