Fractieleiders verdedigen budget voor volgend jaar hartstochtelijk

Op 20 december 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
begroting

Tijdens de jongste gemeenteraad kwam de meerjarenplanning ter sprake. Fractieleiders Goele Fonteyn (N-VA) en Vincent De Somer (CD&V) verdedigden de begroting met vuur

Goele Fonteyn benadrukte dat er niet zo maar halsoverkop plannen worden doorgedrukt. “De uitvoering van het bestuursakkoord kwam in 2017 op kruissnelheid. Het project Grasdries is opgeleverd, in het boot- en badhuisje zijn jonge ondernemers aan de slag gegaan, het nieuwe administratief centrum ligt op schema en er zijn grote investeringen gedaan in het park.”

Fonteyn voegt er nog aan toe dat er voor 2018 enkele belangrijke dingen op het programma staan. “Zoals het scholenproject Kaart, waarin twee onderwijsnetten een ruimte zullen delen, en het fietspad richting Gooreind dat er eindelijk komt. Dat is maar een kleine greep uit een reeks dossiers die op het programma staan.”

Vincent De Somer wijst erop dat de belastingen niet worden verhoogd. Verder beloofde hij dat de CD&V-fractie de mobiliteit opnieuw op de sporen wil brengen, zij het dan niet op tramsporen. Daarmee gaf hij een sneer naar oppositiepartij Brasschaat 2012, die de tram van Antwerpen naar Brasschaat wil doortrekken.

Brasschaat 2012 zegt dat de coalitie de schuldgraad van de gemeente bijna heeft verdubbeld. Volgens Open Vld zijn er deze legislatuur keuzes gemaakt die zo veel geld hebben gekost dat ze investeringen in de toekomst zullen beperken. Vlaams Belang betreurt vooral de uitverkoop van het gemeentelijke patrimonium om het nieuwe administratief centrum te kunnen bekostigen.