Felle kritiek op toelage voor kerken

Op 17 december 2015, over deze onderwerpen: Cultuur

Meerderheid en oppositie hielden tijdens de laatste gemeenteraadszitting een stevige discussie over de investeringen die het bestuur wil doen in de verschillende Brasschaatse kerken.

Het gemeentebestuur had aan de kerkfabrieken gevraagd haar visie op het gebruik van de kerken te geven. De bedoeling was om na te gaan welke kerken in aanmerking komen voor gebruik buiten de kerkelijke diensten. Die visie kwam er, maar daarin stond niets nieuws te lezen. De kerkraad stelt dat zij geen niet-christelijke evenementen of rituelen in de kerken wil zien.

"En toch blijven wij als gemeente maar investeren in de kerken", reageert Hugo Dirks (Brasschaat 2012). "Het gemeentebestuur ging toch voorlopig op de rem staan, totdat de nieuwe visie er was. In die nieuwe visie zien wij geen enkele verandering. Wij zijn niet tegen het bijpassen van exploitatietekorten, maar we begrijpen de nieuwe investeringen niet. Op deze manier geven we al onze troeven uit handen. We halen de druk van de ketel", zegt Dirks.

Brasschaat 2012 werd hier bijgetreden door Open Vld. Myriam Van Honste zit ook al lang te wachten op enige helderheid vanwege de kerkfabrieken. De meerderheid kreeg op een bepaald ogenblik steun vanwege het Vlaams Belang. Fractieleider Dimitri Hoegaerts relativeerde de bedragen die naar de kerkfabrieken gaan. "Het gaat ook voor een deel over noodzakelijke investeringen", zei Hoegaerts.

Het bleef bij de meerderheid ijzingwekkend stil. "We gaan het gesprek met de kerkfabrieken voortzetten. Maar we zijn ten opzichte van de kerken wel enkele zaken wettelijk verplicht", was de repliek die waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) kon geven. Het gemeentebestuur wil de mogelijkheid onderzoeken om in Brasschaatse kerken culturele evenementen te doen plaatsvinden. Zo staat de Sint-Jozefkerk in de wijk Driehoek bekend om haar bijzonder goede akoestiek.

Schepen van Cultuur Karina Hans (N-VA) pleit al langer voor het gebruik van deze kerk. "Door het gebrek aan een podiumzaal in Brasschaat zou deze locatie zeer goed van pas komen", klinkt het.