“Er was nood aan delicatessenzaak”

Op 5 november 2016, over deze onderwerpen: Lokale economie
Les Tartes de Françoise in Brasschaat

Met Les Tartes de Françoise opende op de Bredabaan een nieuwe delicatessenzaak. De Brasschatenaar lijkt te vallen voor glutenvrije producten die er worden gemaakt.

Van Les Tartes de Françoise bestaan er al tien vestigingen in de rand rond Brussel en vier in Gent, Mechelen, Brugge en Antwerpen. “We zochten een locatie in de noordrand van Antwerpen, liefst in een drukke winkelstraat. De Bredabaan in Brasschaat voldoet aan die voorwaarden”, zegt Florian De Raedt, verantwoordelijke voor de Brasschaatse vestiging.

De zaak is pas open en het liep de voorbije dagen al storm. “De Brasschatenaar houdt vooral van onze crumble met rabarber. Onze meringue moeten ze nog leren kennen. De quiches worden gemaakt in Seneffe. Hier maken wij de zoete taarten. Onze specialiteiten zijn zeker de kaastaart, de speculaastaart en de zachte chocoladetaart. We hebben ook unieke producten zoals de quiche met kip, kokos en gember”, vervolgt Florian die de zaak draaiende houdt met vier medewerkers en een tiental jobstudenten.

Voor een kleine quiche betaalt de klant 8 euro. Het duurste is een grote taart met aardbeien. Daarvoor legt de klant 24 euro neer.

In 1994 ging het concept Les Tartes de Françoise van start. Bestellingen kunnen worden geplaatst op de website. De winkel is gesloten op maandag. Op zondag gaan de deuren dicht om 15u.

Schepen van Lokale Economie Philip Cools (N-VA) is alvast opgetogen met de nieuwe zaak. “Het is altijd onze bedoeling geweest om de leegstaande panden op de Bredabaan met dergelijke zaken gevuld te krijgen. We zien liever dit soort winkels dan grote ketens.”

Winterdorp

Sinds een jaar is in Brasschaat de nieuwe centrummanager Marie-Laure Koyen aan de slag. Zij moet de leegstand op de Bredabaan trachten te verminderen. Koyen zit boordevol ideeën naar het einde van het jaar toe. Zo zijn er in de maand december drie zondagopeningen gepland. Op zaterdag 3 december wordt het Winterdorp geopend door Sinterklaas die die dag zijn opwachting maakt in de parkgemeente.

www.tartes.be