Catalanen slapen op twee oren

Op 4 december 2017, over deze onderwerpen: Burgemeester, Vlaamse & Europese aangelegenheden

Brasschaats waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) en gemeenteraadslid Dimitri Hoegaerts (Vlaams Belang) organiseren de opvang van honderd Catalanen.

In Brussel vindt donderdag een betoging plaats van Catalanen. Voor deze mars voor onafhankelijkheid worden tienduizenden Catalanen verwacht. “De hotels in Brussel zijn volgeboekt, daarom zwermen de Catalanen uit. De International Commission of European Citizens, dat is de internationale poot van de Vlaamse Volksbeweging, ging op zoek naar tweeduizend bedden. Wij dragen ons steentje bij. Veel Vlaamse gezinnen stellen hun huis open voor de betogers”, zegt Dimitri Hoegaerts. “Samen met burgemeester Koen Verberck zochten we naar een oplossing. We hebben honderd slaapplaatsen vastgelegd in jeugdcentrum Bielebale. De overnachting, het ontbijt en het vervoer zullen samen 3.000 euro kosten. Enkele Vlaamsgezinde verenigingen leveren een bijdrage: Guldensporen Brasschaat, Vlaamse Volksbeweging Brasschaat en het Foor Grammensfonds. Maar we zoeken nog extra sponsoring”, zegt Hoegaerts.

Waarnemend burgemeester Koen Verberck toonde eerder al zijn sympathie voor de Catalaanse zaak door de vlag van Catalonië aan zijn gevel te hangen. Hij wilde daarmee aantonen dat hij veel belang hecht aan identiteit. “Ik vind dat de Spaanse regering allesbehalve democratisch is omgesprongen met het referendum in Catalonië. Het uitblijven van een reactie van de Europese Unie begrijp ik ook niet. Ik wil dat er in de toekomst meer aandacht aan identiteit wordt besteed.”