Brasschaatse, Vlaamse en Belgische vlag broederlijk naast elkaar

Op 24 juli 2017, over deze onderwerpen: Burgemeester

Er waren de voorbije (feest)dagen heel wat vlaggen te zien aan de Bredabaan. Vlaamse, Belgische en Brasschaatse exemplaren hangen er broederlijk naast elkaar. De Vlaamse vlaggen zijn wel talrijker en blijven ook veel langer hangen.

“Er bestaan geen richtlijnen rond het hangen van vlaggen in de straten”, zegt waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA). “Maar voor de nationale feestdag haalden we een aantal Vlaamse vlaggen weg en hingen we Belgische en Brasschaatse vlaggen in de plaats, zodat het gelijk verdeeld is. Voor het gemeentehuis zijn er wel richtlijnen en die volgen we: de Vlaamse vlag mag daar altijd hangen. De nationale driekleur moet er gedurende achttien dagen hangen.”

Op de sociale media is de vlaggenkwestie hot. Voor- en tegenstanders van de Vlaamse en de Belgische vlaggen laten van zich horen. Hugo Dirks van oppositiepartij Brasschaat 2012 vindt dat de gemeente zich hier van zijn kleinste kant laat zien. “Zijn er geen grotere en belangrijke items die aandacht vragen? Ik denk dan maar aan de toestand van de trottoirs en de fietspaden”, klinkt het.

Terwijl de Brasschaatse N-VA zich van zijn meest Vlaamse kant toonde, hield CD&V de kerk meer in het midden. De coalitie gaat naar eigen zeggen wel in de beste verstandhouding naar de verkiezingen van 2018.