Bibliotheek leent meer uit

Op 6 januari 2018, over deze onderwerpen: Cultuur
logo bibliotheek

De Brasschaatse bibliotheken kregen in 2017 in totaal 128.424 bezoekers over de vloer. Vooral de hoofdbibliotheek in het centrum deed het zeer goed.

Naast de hoofdbibliotheek op de Bredabaan telt Brasschaat nog vijf uitleenpunten voor scholen. Daar worden voornamelijk jeugdboeken en strips uitgeleend.

In totaal werden er in het jaar 2017 niet minder dan 270.657 stukken uitgeleend, dat is 4,65% meer dan in 2016.

De hoofdbibliotheek in het centrum deed het bijzonder goed. Daar waar vele bibliotheken in de regio minder goede cijfers kunnen voorleggen, zag de bieb in Brasschaat het aantal ontleningen in bijna alle categorieën stijgen. Alleen de jeugdverhalen en dvd's gingen minder vlot over de toog dan in 2016. 32% van de uitgeleende materialen waren jeugdboeken. Bijna 37% waren boeken voor volwassenen.

“De achteruitgang van de ontleningen in de wijkbibliotheken in de lagere scholen is duidelijk. We gaan onderzoeken wat we hieraan kunnen doen”, zegt diensthoofd Goedele Horemans.

Het gemeentebestuur wil aan de bieb meer en meer een sociale invulling geven. Als het nieuw administratief centrum klaar is, verhuist de dienst toerisme naar het oude gemeentehuis. Nu zit die nog in de bieb. “Als die ruimte vrijkomt, komt daar een leescafé. Dat zal voor de volgende legislatuur zijn”, zegt cultuurschepen Karina Hans (N-VA).