Bib wil leesplezier bij baby's promoten met peuterhoek

Op 4 januari 2018, over deze onderwerpen: Cultuur
peuterleeshoek in de bib

Het Brasschaatse gemeentebestuur en de bibliotheek slaan de handen in elkaar om het leesplezier bij kinderen jonger dan 3 jaar te bevorderen. De bib richt daarvoor een speciale ruimte in.

Daarmee stapt Brasschaat in het programma voor leesbevordering 'Boekstart'. Ouders krijgen een eerste babyboekje in het consultatiebureau van Kind en Gezin als het kind zes maanden oud is. Dat wordt een knisperboekje genoemd. De kinderen leren het vastpakken en de bladzijden omdraaien. Negen maanden later mogen ze in de bibliotheek een Boekstart-tas komen halen met daarin twee peuterboeken en een brochure met tips en informatie over voorlezen. Ouders worden daarbij aangemoedigd om met hun baby's en peuters geregeld een bezoekje aan de bibliotheek te brengen.

Borstvoeding

“Er wordt in onze bib volop gewerkt aan een peuterhoek”, legt schepen van Gezin en Cultuur Karina Hans (N-VA) uit. “Het wordt een afgesloten ruimte met een hek. We zorgen voor een mooie sofa en een gemakkelijke zetel waar moeders eventueel borstvoeding kunnen geven. Ook in de toiletten komt een aangepaste ruimte waar de baby's kunnen worden verschoond. Voor dit project kunnen we opnieuw rekenen op vrijwillige voorleesouders en begeleiders.”

“Uit een studie in de Verenigde Staten blijkt dat jonge kinderen met wie veel gepraat wordt met een grote voorsprong aan de schoolperiode beginnen”, zegt diensthoofd van de bibliotheek Goedele Horemans. “Die kinderen krijgen in hun eerste vier levensjaren liefst dertig miljoen woorden meer te horen dan kinderen met wie weinig wordt gepraat. Het is dus belangrijk dat kinderen zo vroeg mogelijk geprikkeld worden om te praten en te lezen.”

“Ook in Vlaanderen is gebleken dat het met de leesvaardigheid van onze jongeren achteruit gaat. Daarom willen wij investeren in vroege geletterdheid. Boekstart biedt heel wat kansen, zeker ook voor kwetsbare gezinnen”, voegt de schepen er nog aan toe.

Speelbabbel

De ruimte die Boekstart krijgt, doet ook dienst als plek voor de wekelijkse speelbabbel. Elke dinsdagvoormiddag van 9 tot 11.30u kunnen ouders of grootouders met kinderen tot 3 jaar terecht in de bibliotheek. Dat initiatief loopt al vlot in Het Huis van het Kind in Maria-ter-Heide, maar Goedele Horemans en Karina Hans willen het ook in de bibliotheek nog meer bekendheid geven. Tijdens de speelbabbel kunnen ouders ervaringen en tips uitwisselen, en kunnen kinderen speelgoed ontdekken en meteen ook de wereld van het boek.