Bermparkeren: discussie rond 'bruikbare berm'

Op 30 december 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Na het verschijnen van het artikel over Open Vld-raadslid Yves Heylen die naar de rechtbank stapt om de strijd aan te gaan tegen het verbod op bermparkeren, kwamen er al snel heel wat reacties op de sociale media. Er heerst discussie over de term 'bruikbare berm'.

Volgens artikel 23 van de wegcode moet je buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm parkeren. Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan staan. Maar wat is nu precies een bruikbare berm?

"Het klopt dat er op een bruikbare berm mag worden geparkeerd", zegt schepen van Mobiliteit Luc Sevenhans (N-VA).

Verhard

"Maar met bruikbaar wordt verhard bedoeld. Zolang dat niet het geval is, mag je er niet parkeren. We doen het vooral omdat wij een groene gemeente zijn en omdat we de bermen opnieuw willen heraanleggen zoals ze vroeger waren. We zullen ons neerleggen bij de beslissing van de rechter, want hij is de enige die de wet mag interpreteren. Zo lang we niet door de rechter worden teruggefloten, passen we gewoon de wegcode toe."

"Verhard of niet verhard, maakt niet uit", klinkt het in de Facebookgroep 'Ge zijt van Brasschaat als ge'. "De wegcode verplicht ons om in de bermen te parkeren. Indien de bermen niet bruikbaar zijn, dan dient men signalisatie aan te brengen."

Wie zich wel in de berm parkeert, riskeert momenteel een GAS-boete van 55 euro. De rechter doet eind januari/begin februari een uitspraak over het bermparkeren.