Asielopvang in munitiedepot

Op 27 oktober 2015, over deze onderwerpen: Militaire aangelegenheden

De gemeenteraad hield maandagavond een stevige discussie over de mogelijke opvang van asielzoekers in het voormalige munitiedepot, want het is zeer waarschijnlijk dat daar de opvang komt.

Het munitiedepot ligt ook deels op Kapels grondgebied, maar Brasschaat belooft de nodige ondersteuning te bieden. Waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA) verduidelijkte dat Fedasil het munitiedepot zal aanpassen om de opvang van maximaal 250 asielzoekers mogelijk te maken.

"Het zou gaan om 50 alleenstaande mannen, 30 gezinnen met kinderen en 20 alleenstaande vrouwen. Er zijn alleen voorstellen binnengekomen om de verveling bij de asielzoekers te verminderen. Dat is zeer positief", zegt Verberck die hierin werd toegetreden door raadslid en minister Jan Jambon (N-VA).

"We beleven hier de zwaarste migratiecrisis sinds de Tweede Wereldoorlog. Waarom moeten wij dan als gemeente onze verantwoordelijkheid niet nemen?", reageerde Jambon op de vraag van Vlaams Belang om het munitiedepot niet te gebruiken voor de opvang wegens ongeschikt. "Wij willen dat alleen de zwakste asielzoekers in Brasschaat worden opgevangen", zei Luk Vanderschoepen.

Inburgering

Open Vld vroeg bij monde van Myriam Van Honste waarom Brasschaat geen subsidies heeft aangevraagd voor de inburgering van personen van buitenlandse herkomst. "Die mogelijkheid was er. Brasschaat kon daar samen met Kapellen en Stabroek op ingaan, maar deed het niet. De komst van asielzoekers was te verwachten. Bovendien deden we in het verleden al zoveel aanvragen tot subsidies", zegt Van Honste.

Schepen van Burgerzaken Adinda Van Gerven (N-VA) legde uit dat het gemeentebestuur hiervan afzag omdat er ook een prijskaartje aan vast hing. "Bovendien hadden we maar twee dagen om te reageren. Tenslotte ging het voor ons alleen maar over knowhow", zegt Van Gerven.

Brasschaat 2012 toonde zich tevreden over de houding van het gemeentebestuur. CD&V-fractieleider Jef Konings meldde dat het zware inspanningen zal vragen om alle nutsleidingen zoals water elektriciteit naar daar te krijgen.

Betoging

Vlaams Belang kondigt voor zondag 1 november een betoging aan tegen de mogelijke komst van het asielcentrum. De betogers verzamelen op het Zegeplein in Maria-ter-Heide om 14u. Nationaal voorzitter Tom Van Grieken zou de betogers komen toespreken. De manifestatie vindt plaats onder de sloganGrenzen stellen.