Actie met Vlaamse vlaggetjes veroorzaakt heibel op markt

Op 11 juli 2017, over deze onderwerpen: Vlaamse & Europese aangelegenheden

Schepen van Vlaamse Aangelegenheden Adinda Van Gerven (N-VA) is maandagochtend naar de wekelijkse markt getrokken met een massa Vlaamse vlaggetjes en ballonnen. Zo wilde ze promotie voeren voor de 11 juli-viering. Maar dat viel niet bij alle marktkramers in goede aarde. Een op de tien weigerde een vlaggetje aan te nemen en op te hangen. “Ik doe niet mee aan die politieke spelletjes”, klonk het.

“We willen iedereen warm maken om deel te nemen aan de viering op 11 juli op de weide in het gemeentepark”, legde Van Gerven haar campagne uit. “Er zullen hier op de markt zeker mensen zijn die niet naar de viering komen. Misschien kunnen we er toch nog een aantal overtuigen. We willen er echt een feest voor alle burgers van maken. Slechts enkele marktkramers werkten niet mee, dat is hun goed recht.”

Neutraal als Zwitserland

In totaal weigerden zeven van de zeventig marktkramers een Vlaamse Leeuw op te hangen. Ze wilden liever anoniem blijven, maar hadden wel allemaal hun mening.

“We worden al jaren stiefmoederlijk behandeld door het gemeentebestuur, maar als ze ons nodig hebben, dan staan ze hier. Ik doe niet mee aan die politieke spelletjes”, zo klonk het bij de ene. Een andere marktkramer hield het simpel door te stellen dat ze liever neutraal wilde blijven. “Ze ­kunnen ons toch niet verplichten kleur te bekennen? Ik voel me zoals Zwitserland, neutraal en ongebonden.”

Nog anderen stelden dat ze zich eerder Belg voelen. “Tijdens de nationale feestdag op 21 juli doet het gemeentebestuur het absolute minimum. Je zal hen dan geen nationale driekleuren zien uitdelen. Van jongs af aan proberen ze nu de kinderen met vlaggetjes en ballonnen te paaien voor het Vlaamse gevoel. Ik vind het echt triestig.”

Ivonne Verschueren van het hamburgerkraam Vanreusel aan de Sint-Antoniuskerk was wél enthousiast. Zij had zich voor de gelegenheid in het geel uitgedost en aanvaardde met plezier de vlaggetjes en de ballonnen uit handen van schepen Van Gerven.

Guldensporen Brasschaat, een vereniging die zich inzet om het Vlaamse bewustzijn te versterken, had eveneens postgevat op de markt. “Wij verkopen de echte Vlaamse vlaggen. Dat zijn niet dezelfde als de vlaggetjes die hier worden uitgedeeld”, zei Frederik Pieters van de organisatie.

In Brasschaat wordt de Vlaamse feestdag al een aantal jaren gedurende elf dagen gevierd. “De opening met het concert van het Brasschaats Mandoline-Orkest was alvast een groot succes. Er waren 250 toeschouwers. Hopelijk valt het weer dinsdagavond (vanavond, red.) mee en kunnen we dan een mooi slotfeest beleven”, zei Van Gerven.

Vuurwerk

De 11 juli-viering gaat vandaag van start met een ontbijt in buffetvorm in het kasteel. Om 14u vindt een parkpromenade plaats waarbij er op diverse plaatsen in het park eetstalletjes en theatervoorstellingen te vinden zijn. Om 18.30u begint een show vol muziek, humor en spektakel. Vanaf 20.30u is het de beurt aan de Lou Roman Band. Het publiek wordt dan gevraagd om uit volle borst mee te zingen. Ivann en Patrick Onzia nemen de toehoorders eerst op sleeptouw. Tijdens het tweede deel geven Udo en Coco Jr. het beste van zichzelf. Als apotheose krijgt het publiek vervolgens een vuurwerk voorgeschoteld. Dat wordt opgeluisterd door dansschool Pivolte. Die school van Werner Leysen herneemt de bolero waarmee ook de eindejaarsshow werd afgesloten.