• Header N-VA Brasschaat
N-VA Brasschaat

Brasschaat plaatst tijdelijke ijspiste en winterdorp

Op 26 november 2010
BRASSCHAAT - Voor het eerst wordt in Brasschaat met eindejaar een ijspiste geplaatst. De traditionele winterkermis krijgt een andere stek, nl. naast de ijspiste.

Het initiatief voor de piste, die in het gemeentepark wordt geplaatst, komt van schepen van financiën Jan Jambon (N-VA). 'We hadden al eerder een ijspiste willen plaatsen. De middenstand was vragende partij. Maar het ontbrak ons aan de nodige fondsen. Dit jaar hebben we wat budgetten herschikt. We laten de jaarlijkse nieuwjaarsrecepties voor de bevolking en voor het personeel aan de ijspiste plaatsvinden, waarmee we een win-winsituatie creëren', aldus de schepen.

De winterkermis, die traditioneel op het Armand Reusensplein staat, verhuist ook naar het park. Samen met het twintigtal horecakraampjes rond de ijspiste zal er een heus winterdorp ontstaan. De piste wordt op zaterdag 4 december om 18 uur plechtig geopend door Sinterklaas. Een uurtje later wordt een groot vuurwerk afgestoken. 'We hadden dit vuurwerk nog te goed. Dat van 11 juli kon immers door het slechte weer niet plaatsvinden', stelt schepen van feestelijkheden Berre Van Deuren (CD&V).

Geschaatst kan er tot 9 januari 2011. Op die dag vindt ter afsluiting de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie voor de bevolking plaats. Een primeur heeft Brasschaat niet met de tijdelijke ijspiste. 'Wel uniek in België is de 400 m² grote shelter uit zeildoek, die over de piste zal gespannen worden', stelt Brasschatenaar Philip Wauters, die de ijspiste plaatst en ook de zes laatste edities van de ijspiste op de Antwerpese Grote Markt exploiteerde, net als de Antwerpse eindjaarshappening Feest in 't Stad.