250 opvangplaatsen in Brasschaat

Op 19 oktober 2015, over deze onderwerpen: Burgemeester, Militaire aangelegenheden

Brasschaat zal binnenkort 250 vluchtelingen opvangen in het munitiedepot, dat ook deels op het grondgebied van Kapellen ligt. Koen Verberck, waarnemend burgemeester van Brasschaat, bevestigt dat het een van de acht nieuwe locaties voor opvang van vluchtelingen is.

Minister van Binnenlandse Zaken en titelvoerend burgemeester van Brasschaat Jan Jambon (N-VA) liet begin deze maand nog weten dat Brasschaat niet mag achterblijven in het opvangen van asielzoekers. Op de ministerraad van afgelopen vrijdag werd de knoop doorgehakt. Acht nieuwe locaties worden aangewend als opvangcentra voor asielzoekers. Eén van de nieuwe locaties is Brasschaat.

"Geen enkele burgemeester staat te springen om vluchtelingen op te vangen, maar ik ben wel sociaal voelend genoeg om te beseffen dat we er alles aan moeten doen om die mensen te helpen", zegt Koen Verberck, N-VA'er en waarnemend burgemeester van Brasschaat. "Een belangrijke kanttekening is wel dat dit een tijdelijke opvang moet zijn en dat een evenwichtige spreiding van de vluchtelingen over de verschillende steden en gemeente grondig opgevolgd wordt."

"Ik heb altijd gezegd dat iedereen zijn steentje moet bijdragen", vult Jan Jambon aan. "In Brasschaat is de infrastructuur voorhanden. Het feit dat ik in Brasschaat woon, doet niets ter zake en is niet relevant."

De aanpassingen aan het munitiedepot zullen zeker enkele weken duren. Daarna kunnen de 250 vluchtelingen er terecht. "Die zullen niet allemaal tegelijk arriveren, maar zullen met mondjesmaat toekomen", zegt Verberck.

2700 opvangplaatsen

In totaal gaat het dus om acht nieuwe opvanglocaties. Knesselare heeft 300 plaatsen op een vroegere site van Defensie, net als Zeebrugge. In Brasschaat worden 250 vluchtelingen opgevangen in het munitiedepot. Zaventem vangt evenveel asielzoekers op in het voormalig ING-gebouw. In Scherpenheuvel krijgen 200 vluchtelingen onderdak in een oud rusthuis. In een vroegere gîte in Vielsalm worden 150 vluchtelingen opgevangen, en op een locatie van het Leger des Heils in Spa een honderdtal. Oostende vangt via individuele opvang honderd vluchtelingen op. Samen met de privépartners, die 1050 extra plaatsen vrijmaken, komt het aantal opvangplaatsen zo op 2700.

In september keurde de ministerraad al de budgetten goed voor vijfduizend opvangplaatsen. De resterende 2300 plaatsen worden nu nog verder ingevuld. "Er is nog altijd extra opvang nodig", zegt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA). "We gaan nog moeilijke weken tegemoet. We moeten er dus alles aan doen om extra opvang te creë­ren."

Mensensmokkel

Er is heel wat kritiek op de keuze van de nieuwe locaties. Franky Demon, CD&V-parlementslid en schepen in Brugge, vindt dat de kustgemeenten geviseerd worden voor vluchtelingenopvang.

Burgemeester Renaat Landuyt (sp.a) en OCMW-voorzitter Dirk de Fauw zijn dan weer bezorgd. "Het is noodzakelijk dat mensen die vluchten voor oorlog en geweld opgevangen worden", zegt Landuyt. "Wij willen onze verantwoordelijkheid nemen, maar asielzoekers onderbrengen vlak bij de haven van Brugge lijkt ons gevaarlijk. De kans is reëel dat zij in handen vallen van mensensmokkelaars, die hen voor veel geld een overtocht naar Engeland beloven."

Wie de opvangcentra zullen uitbaten, is nog niet duidelijk. Ook de timing van ingebruikname staat nog niet vast.

Staatssecretaris Theo Francken en minister Jan Jambon gaan intussen wel verder met hun ronde langs diverse burgemeesters. Dinsdag brengen ze een bezoek aan Leopoldsburg en Hechtel-Eksel.