“150 jobs in gevaar als vergunning uitblijft”

Op 22 juni 2016, over deze onderwerpen: Burgemeester, Ruimtelijke ordening
sloop- en bouwafval, zandontginning

Het gemeentebestuur van Brasschaat wil het familiebedrijf Hens op de Brechtsebaan geen vergunning meer geven. De onderneming zou van de sloop- en bouwafvalrecyclage haar hoofdactiviteit hebben gemaakt terwijl dat niet mag. “De gemeente zet 150 jobs op het spel”, klinkt het bij Hens.

Het bedrijf doet op de Brechtsebaan al sinds 1970 aan zandontginning. Sinds 2000 beschikt het over tijdelijke stedenbouwkundige vergunningen. Het gemeentebestuur is nu van oordeel dat zandwinning niet meer de hoofdactiviteit is van Hens.

Geen draagvlak

“De nevenactiviteiten - namelijk sloop- en bouwafvalrecyclage - zijn intussen duidelijk de hoofdactiviteit geworden. Dat is in strijd met het gewestplan”, zegt waarnemend burgemeester Koen Verberck (N-VA).

“De breek- en zeefinstallaties en de betoncentrale horen thuis in een industriegebied. Het planologisch attest van Hens is niet volledig en er is nog geen uitspraak van de Raad van State over de milieuvergunning. Toch willen wij niet wachten om onze visie bekend te maken. Bovendien is er bij de buren absoluut geen draagvlak voor de activiteiten van Hens. Daarom willen wij geen tijdelijke vergunningen meer uitreiken.”

De uiteindelijke beslissing ligt bij de minister. Als Hens ook daar bot vangt, moet het bedrijf zijn activiteiten stopzetten op 31 december 2019.

Bij Hens zijn ze verontwaardigd. “De gemeente zet de job van 150 mensen op het spel. Ik begrijp het echt niet. Sloop- en afvalrecyclage is niet onze hoofdactiviteit. Alles wat wij hier doen, is met elkaar verweven. De installaties zijn nodig om de cirkel te maken. Wij zijn een schoolvoorbeeld van een duurzaam bedrijf. Wat we hier ontginnen, wordt verwerkt voor de wegenbouw. Wij hebben honderdduizenden euro's gespendeerd aan studies. Ons dossier is 100% waterdicht”, zegt Stijn Hens van het bedrijf.

Klachten

“Wij zitten hier al veertig jaar. Nu zijn er tien buren die vele jaren na ons hier zijn komen wonen en die dienen een klacht in. Vroeger is er nooit één pv of klacht binnengekomen. Die tien buren zetten mee de job van 150 werknemers op het spel. Bovendien zijn wij ook amper ingelicht door de gemeente. Eigenlijk weten wij nog van niets. Het is om te wenen. Dit is het einde van ons familiebedrijf”, gaat Stijn Hens verder.

Buren uitgenodigd

Ongeveer een jaar geleden nodigde het zandwinningsbedrijf de buurtbewoners uit om hen gerust te stellen. Het bedrijf wilde uitbreiden maar tegelijkertijd ook een dam bouwen om mogelijke hinder te vermijden. De buurtbewoners maakten zich vooral zorgen om de verwerking van zware afvalmaterialen. Zij vreesden ook dat er nog meer vrachtvervoer af en aan zou rijden. Tegen de zandwinning op zich hadden de bewoners niets, maar volgens hen ging het veel verder dan dat en daarom hebben zij een klacht ingediend.